| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Ulrika Ring Superduper användare
Registreringsdatum: 30 maj 2006 Inlägg: 1286 Ort: Norrtälje, Stockholm
|
Postat: 2009-08-19 18:05 Rubrik: |
|
|
Jag vill också säga att även vi här i Stockholm tror på dialog. Vi tror att fortsätter vi kämpa så KOMMER det att påverka situationen för överskuldsatta. Bara det ökande antalet människor som kontaktar mig UTAN att ha skulder men som reagerat på det jag skriver på bloggen betyder utan tvekan att vi kan ändra opinionen. Det kommer att ta tid, men det kommer att gå.
Däremot så kan inte INDIVIDEN som är överskuldsatt eller lever med utmätning vänta. Dessa processer, den individuella och den systeminriktade, måste gå parallellt. Tror vi.
Kombinationen samtal och aktioner tror vi är avgörande för hur fort det kommer att bli förändringar.
Jag ska ge ett exempel. Ta alla med underhållsskulder. Det är massor av personer. Fick vi tag i alla dessa och standardiserade både ansökan om ekonomiskt bistånd och överklagande på det traditionella avslaget så skulle det innebära att kommunerna inte skulle klara varken arbetsbördan eller kostnaden. VIPS så skulle kommunerna börja skrika i högan sky på förändringar och antagligen VIPS skulle Justitiedepartementet vara tvungna att släppa igenom ett förbehållsbelopp för umgängesbarn.
I det vi nu förespråkar skulle det bli likadant. Om tillräckligt många får privata skulder som sänker inkassobolagens intäkter skulle antagligen några börja hojta om "förändring". En förändring jag tror vi alla ser som önskvärd och behövlig.
Så kombinationen samtal/dialog och aktioner där varje individ hjälper till att påvisa orimligheten i dagen system är nog det optimala. Tror vi. Och jobbar efter.
Det här med privata skulder är ett utmärkt sätt att kombinera förbättring för gäldenären och stress i systemet. En "Win-Win" på nytt sätt. "Win" - för gäldenären och "Win" - för gäldenären.
Och fler borde börja blogga om problemet. Det är enkelt. Det är kostnadsfritt. Det spelar roll. Det är viktigt. Man kan vara anonym om man vill det. Inga problem. Huvudsaken är att många hjälps åt att sprida kunskapen och erfarenheterna. Vill någon försöka men inte vet hur man gör? Kontakta mig så hjälper jag gärna till. _________________ Hälsningar
Ulrika Ring
tel 0702 98 59 41
ulrika.ring@insolvensstockholm.se
www.insolvensstockholm.se
http://insolvenssthlm.blogspot.com |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
siri Återkommande användare
Registreringsdatum: 20 juli 2007 Inlägg: 52
|
Postat: 2009-08-19 19:48 Rubrik: |
|
|
| Det du uppmanar folk att göra faller under 9kap1-3, 8-10§§ Brottsbalken och 14kap 1-10§§ Brottsbalken. Så det bästa är väl att du själv gör det du uppmanar andra att göra. Skriv sedan efter ett halvår och berätta hur det gick. Siri |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|
Postat: 2009-08-19 22:10 Rubrik: |
|
|
Nej Siri, det faller under de paragrafer du pekar på i det ögonblick någon kan påvisa -bevisa- att skulden aldrig har uppstått. Fram tills dess är det bara misstankar och misstankar fäller ingen i Svea rikes land. Or so they say...
Med Kronofogdens mycket lösa uppdrag vad gäller att fastställa skuldfrågan - skicka in en ansökan om BF till KFM och om inte gäldenären protesterar så är det en skuld - och om gäldenären och borgenär är överens om ett muntligt avtal, så är att ha rätt och att få rätt helt olika saker.
Vill man få ett bättre och snävare regelverk är inga gladare än vi... Vi försöker hela tiden med just snävare och bättre regelverk.
Dock, jag tvivlar starkt på att fordringsägarna vill ha ett bättre och snävare regelverk. Det blir liksom självstrypning... Om någon skulle förändra KFMs uppdrag till ett ex officio så är vi - gäldenärskollektivet - hemma. Frågan är om fordringsägarna vill det? Knappast.
Så rent juridiskt faller det under "dina paragrafer" i det ögonblick det bevisats. Men fram tills dess är det fullt gångbart. Om två parter i ett muntligt avtal är överens vem kan bevisa båda fel?
Siri, hur bevisar man att skulden, ex 3 500 kronor i handen under 7 år, inte har hänt? Om både kredittagare och kreditgivare är överens? Och hur bevisar du att det inte är muntligt avtalat att pengarna ska betalas tillbaka med 32 % ränta? Om både gäldenär och borgenär är överens, vem ska protestera? Övriga borgenärer? Hur ska dom bevisa vad som sagts under år tidigare?
Vi kan göra liknelsen med preskription. Lagen om preskription säger att-- ja du kan säkert den ordningen, men ändå lämnas mängder av preskriberade ärenden in till KFM för indrivning. Är det rätt? NIX. PIX. Men det är först när gäldenären protesterar som man granskar ärendet. Vi säger endast att gäldenären kan använda sig av samma lagstiftning som professionella borgenärer gjort under lång tid nu.
Så det är skillnad på att ha och att få rätt.  _________________ Hälsningar
Ulrika Ring
tel 0702 98 59 41
|
| Till överst på sidan |
|
 |
siri Återkommande användare
Registreringsdatum: 20 juli 2007 Inlägg: 52
|
Postat: 2009-08-20 08:13 Rubrik: |
|
|
| Det du säger faller ju lite grand under samma kategori som de bluffakturor som brukar vara i omlopp under semester månaderna, men för din del verkar det viktigaste i detta resonemang vara att du får rätt. Då återkommer jag till i mitt tycke en väldigt viktig punkt och det är, att innan du uppmanar någon annan att utföra vad du propagerar för, så genomför du själv din egen ide och berättar om ett halvår eller ett år hur det har utfallit. Siri |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Biggan Moderator

Registreringsdatum: 30 maj 2006 Inlägg: 2550 Ort: Haninge/Stockholm
|
Postat: 2009-08-20 08:47 Rubrik: |
|
|
Jag försöker hänga med här . men är ledsen jag fattar nada , Sen en liten undran De människor jag kommit ikontakt med . och försökt leda dem till rätt kvinna eller man inom insolvens . De är så ledsna och under isen hur ska de orka ta tag iallt det här . Det räcker med att de får hjälp att komma till rätta med sina skulder och veta som är rätt och fel . _________________ Bättre att dö stående än att leva på knä |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
TonyFloe Återkommande användare
Registreringsdatum: 01 mars 2009 Inlägg: 38
|
Postat: 2009-08-20 08:49 Rubrik: |
|
|
| siri skrev: | | Det du uppmanar folk att göra faller under 9kap1-3, 8-10§§ Brottsbalken och 14kap 1-10§§ Brottsbalken. Så det bästa är väl att du själv gör det du uppmanar andra att göra. Skriv sedan efter ett halvår och berätta hur det gick. Siri |
Jag som inte hänger med riktigt, har du lust att förklara hur du resonerar?
Ett (viktigt) villkor under 9 är "vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde". Vilken del i förslaget innebär "skada för den vilseledde"? Vem vilseleder vem i detta fall?
14 handlar om förfalskningsbrott. Vilken del i förslaget handlar om förfalskning av urkund?
| siri skrev: | | Det du säger faller ju lite grand under samma kategori som de bluffakturor som brukar vara i omlopp under semester månaderna, men för din del verkar det viktigaste i detta resonemang vara att du får rätt. Då återkommer jag till i mitt tycke en väldigt viktig punkt och det är, att innan du uppmanar någon annan att utföra vad du propagerar för, så genomför du själv din egen ide och berättar om ett halvår eller ett år hur det har utfallit. Siri |
Jag tror inte att du verkligen har förstått resonemanget. I ett bluffakturafall så finns det mycket riktigt en "vilseledd" part som tar skada. Dessutom är kravet är oriktigt, då det saknas ett avtal.
Förslaget handlar om en överenskommelse där bägge parter är överens, och ingen tar någon skada. Ingenting förfalskas, bägge parter är med på överenskommelsen.
Jag kan ha dock fel, kan inte juridik direkt. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
MathiasPåG Superduper användare
Registreringsdatum: 20 juli 2006 Inlägg: 394 Ort: Örebro
|
Postat: 2009-08-20 10:13 Rubrik: Intressant förslag |
|
|
måste jag säga..... ska fundera vidare på "fallgropar" och huruvida jag själv ska nyttja detta.
Först måste det konstateras att det inte kan anses utgöra någon form av olaglighet. Många gånger får skuldsatta hjälp av sina föräldrar el. liknande med "löfte" om återbetalning när det bättrat sig för denne. Tiden för bättring dröjer, men löftet kvarstår, dvs. skulden finns. Huruvida föräldrarna vill kräva tillbaka sina pengar eller inte torde vara deras ensak, men är deras fulla rätt. I mitt tycke ska det nyttjas om det är så att gäldenären redan har löneutmätning osv. Deras fordran bör väl ändå inte värderas lägre än inkassobolagens fabricerade skulder?
När föräldrarna skickar in skulden till kfm fastställs den om ingen invändning görs inom 10dgr, helt lagligt, oavsett om avtalet är skriftligt eller muntligt.
I detta steg finns en brist i dagens system, eftersom skulder här uppstår som inte funnits. Inkassobolag skickar in påhittade skulder och ingen invändning görs av olika anledningar, t.ex. att vederbörande varit på semester. Skulden finns nu och kan drivas in, oavsett om gäldenären faktiskt haft en skuld till dem tidigare eller ej.
På samma sätt kan jag skicka ansökan om betalningsföreläggande till vem som helst. Sker ingen invändning kan jag driva in skulden med kfms hjälp. Kfm FÅR INTE ifrågasätta kravet, utan bara verkställa. Detta oavsett om personen ifråga är skyldig mig pengar eller inte.
Tycker myndigheten/lagstiftaren att detta är ett problem kan man ändra det så att man måste inkomma med skuldebrev/avtal tillsammans med ansökan, dvs kontrollera huruvida det finns en skuld eller inte. Till detta krävs en lagändring och måste vara något som eftersträvas.
Detta förfarande kanske kan bidra till det, men troligen inte och under tiden är det väl inte mer än rätt att de som lånat ut pengar under flera år också får en del av det löneutmätta.
Varför ska inkassobolagens räntor värderas högre än mina föräldrars lån?
Omoraliskt eller inte, rätt eller fel, dyker upp enbart i de fall där skulden är påhittad, dvs man har aldrig fått några pengar. Det KAN vara olagligt. Om det dessutom går att bevisa att så inte skett, kanske det går att beivras. Troligtvis är det inte olagligt ens om det kan bevisas.
KFM får i vart fall inte utreda lagligheten.
Gråzon? Kanske i vissa fall, men det är väl samma där, t.ex. att skulden aldrig existerat. I andra fall vet jag att det t.o.m. uppmanas om att ta med privata skulder i sin skuldsaneringsansökan, från myndighetshåll, så det är inget konstigt.
Dessutom kan det vara skönt att få göra rätt för sig till sina föräldrar också. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Bubba Superduper användare

Registreringsdatum: 11 juni 2008 Inlägg: 746
|
Postat: 2009-08-28 18:13 Rubrik: |
|
|
Om KFM följde bl.a skrivningar i 2 kap. UB och vad som framgår av kommentaren till UB skulle det inte vara möjligt att driva påstådde skulder in.
Ovannämnda stadgar nämligen bestämmelser om saklegitimation och som det framgår av UB-kommentaren SKA borgenären saklegitimera vid ingivning av ett fordringsanspråk till KFM och regelverket som SKA följa har via praxis hamnat i skymundan.
KFM brukar (istrid med gällande lag) inte begära denna information utanb tar utan vidare inkassobolagens krav för varande äkta, även om just UB-kommentaren manar till försiktighet när det rör sig om sådana ingivare.
De enda som är undantagna från att saklegitimera är domstolar, eller beslut fattade av domstol, samt myndigheter.
//Bubba _________________ Bjarne@insolvens.se
Execute Justice - Not People |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|
Postat: 2009-08-31 10:41 Rubrik: |
|
|
Ja man får lätt svaj i blodet... Det var inte lagstiftarens mening att situationen skulle bli riktigt så tung för skuldsatta som den blivit. Men en fin och borgenärshuldande praxis, framarbetad av tjänstemän på verkställigheten och domstolarna, har ordnat det som det är idag.
Och då får nog var man själv börja se över hur han/hon kan använda sig av samma regelverk för att underlätta sin situation. _________________ Hälsningar
Ulrika Ring
tel 0702 98 59 41
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Kay Ny användare
Registreringsdatum: 01 oktober 2009 Inlägg: 3
|
Postat: 2009-10-20 10:14 Rubrik: Siri är ute och seglar, det är bara att följa lagen!!!! |
|
|
Hej
Detta moral till trots, men vem bryr sig om moral i skuldsatt läge? inte inkasso och inte kronofogde i alla fall.
Ska man vara riktigt jävlig så kan man ju sälja skulden till något av våra fina inkasso bolag, 35% är rimligt på en fastställd skuld, då skulle det bli 350000 för en skuld på en milljon, det kan ju de som vågar och inget har att förlora praktisera sig av då kan man göra riktigt bra affärer och sedan ligga och gotta sig på rivieran på dessa svinaktiga innkassobolags bekostnad.
Allt lagenligt givetvis, skulle det röra sig om brottslighet ska man givetvis låta bli, men som jag läst UB flera gånger och massa annan juridik
finner jag inte brott styrkt, i så fall är inkasso kriminella och bara att stämma eller anmäla hos polisen och dessa skulle bli ställda till ansvar.
Exempel man kan använda de 350000 till att betala de statliga skulderna med, och sedan fabrisera en ny skuld fast mycket större så inkassobolagen inte får mer än någon ynka procent, då skulle hela skiten haverera och äntligen rimliga lagförändringar komma till stånd fort som fan.
Och då kan man både beat them och join them!
Hälsningar en riktigt förbannad gäldenär. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Rickard Expertpanel

Registreringsdatum: 01 juni 2006 Inlägg: 2247
|
Postat: 2009-10-20 13:50 Rubrik: |
|
|
Det är kanske inte bara så enkelt och glimrande ibland. Läs en annan tråd jag skrev idag, där fogden "slår tillbaka" genom att inte godkänna ett skuldebrev trots att det inte är fabricerat.
innan man drar fram mirakelmedel ska man prova dom själv innan man ger hopp åt andra. _________________ Rickard
v.ordförande Riksförbundet Insolvens
rickard@insolvens.se
0760-861224(Comviq)
070-5282305 (Telia)
www.insolvens.se |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Kay Ny användare
|
Postat: 2009-10-20 15:16 Rubrik: |
|
|
Jag kan inte läsa någon annan tråd du skrivit i dag den 20/10 jag har sökt på ditt använarnamn.
Om jag provat själv är ju min ensak!
det kan ju de som vågar och inget har att förlora praktisera sig av skrev jag.
Om jag har en miljon i skuld eller tio miljoner
och inte på något vis kan betala har jag inget att förlora. Och det var bara ett exempel Rickard
hur det sinnessjuka systemet i sverige funkar.
MVH Kay |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Rickard Expertpanel

|
Postat: 2009-10-20 16:02 Rubrik: |
|
|
Vi vet alla att sytemet är sinnessjukt och att allt är värt att prova.
Att prova saker innefattade inte dej utan de rader i början av tråden som påstod att detta var vattntätt, men som inte själv provat det.
jag har nu svart på vitt att delar av konceptet inte funkar och det är viktigt att människor vet det så inte förhoppningarna blir för stora.
Naturligtvis ska jag överklaga ärendet ... _________________ Rickard
rickard@insolvens.se
0760-861224(Comviq)
070-5282305 (Telia)
www.insolvens.se |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Rickard Expertpanel

|
Postat: 2009-10-20 16:06 Rubrik: |
|
|
http://www.insolvens.se/forum/viewtopic.php?t=4758
Här är förresten tråden ...
Jag vill betona att allt är värt att prova, men ger man förslag hur andra ska göra måste man veta själv hur det fungerar.
Kanske har någon annan provat det hela och kan berätta????
Jag har ett resultat som jag redogjort för och det var negativt. men hade någon positiv upplevd erfarenhet av detta så vill vi gärna veta för det är ju saker som är glädjande och hoppingivande iså fall! _________________ Rickard
rickard@insolvens.se
0760-861224(Comviq)
070-5282305 (Telia)
www.insolvens.se |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Kay Ny användare
|
Postat: 2009-10-20 17:25 Rubrik: |
|
|
Rickard
Den som söker ett betalningsföreläggande hos kronofogden bör nog inte ha skulder där även om dom ska ta dom förelägganden också, men som alla vet är man gäldenär är man rättslös.
Hälsningar Kay |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
En Fattig Riddare Massiv användare
Registreringsdatum: 30 november 2008 Inlägg: 174
|
Postat: 2009-10-28 02:44 Rubrik: |
|
|
Vilken härtigt häftig debatt. . Nä fan. Nu kör vi vidare tillsammans gott folk. Men lite kul var det att läsa alla inlägg i denna tråd  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|